Řídící orgán Formule 1, FIA, v úterý reagoval na obavy z ohýbání předních křídel na vozech McLaren a Mercedes prohlášením, že všechny týmy dodržují předpisy.
Šéfové Ferrari a Red Bullu vznesli otázky po nedělní Velké ceně Itálie, kterou Ferrari vyhrálo s odvážnou strategií pneumatik poté, co McLaren vyřadil z kvalifikace první řadu.
Lídr šampionátu týmu Red Bull Max Verstappen skončil šestý. Konzultant Red Bullu pro motorsport Helmut Marko následně prohlásil, že „přední křídlo McLarenu a Mercedesu musí být analyzováno.“ Šéf týmu Christian Horner řekl, že je třeba se podívat na znění předpisů, i když všechna přední křídla prošla kontrolou.
#F1 ❗️🚨 || The FIA has declared all (F1) wings legal ✅
— Mercedes-AMG Passion Club (@MercedesAMGPCF1) September 3, 2024
It comes after clarification was sought on McLaren and Mercedes front wing designs 👀
– Now Mercedes should concentrate to add more performance ❗️
[@autosport] pic.twitter.com/gJd8W0DNCl
Týmy si v posledních měsících polepšily
Red Bull a Ferrari věřili, že přední křídla se nadměrně ohýbají a nejsou v souladu s pravidly. Ani jeden tým však formálně nevznesl námitky proti křídlům na McLarenu a Mercedesu, upřesnil server BBC.
Otázky byly vzneseny v souvislosti se zvýšením konkurenceschopnosti vozů McLaren a Mercedes v posledních měsících.
McLaren v této sezóně udělal pozoruhodný obrat. Zpočátku se trápil, ale nyní se počítá s tím, že bude mít nejrychlejší auto. Tým je pouze osm bodů za Red Bullem v hodnocení konstruktérů.
Mercedes se také výrazně vrátil do hry, má za sebou tři vítězství.
FIA shromažďuje data pomocí palubních videokamer
Technické oddělení FIA v prohlášení uvedlo, že provádělo kontroly předního křídla při každém závodě. „Všechna přední křídla jsou v současné době v souladu s předpisy pro rok 2024,“ uvedlo.
FIA dodala, že od červencové Velké ceny Belgie shromáždila více dat pomocí palubních videokamer v pátečních trénincích k posouzení pohybu předního křídla zaměřováním na oblasti, které nejsou viditelné oficiálními kamerami Formule 1.
„Toto cvičení bude pokračovat minimálně do Singapuru, aby bylo zajištěno, že každý tým bude používat nařízenou kameru FIA na různých typech tratí (nízký, střední, vysoký a velmi vysoký přítlak).“
„To zajistí rozsáhlou databázi dat, která FIA umožní nakreslit nejobjektivnější obrázek situace a kvantifikovat rozdíly mezi různými dynamickými vzory pozorovanými na trati.“
Singapur je 18. z 24 závodů. Jede se 22. září, po Ázerbájdžánu 15. září.
FIA uvedla, že přední křídlo bylo léta „náročnou oblastí“, protože aerodynamické vzorce zatížení se mezi týmy lišily. Řídící orgán upozornil, že má právo zavést nové testy, pokud existuje podezření na nesrovnalosti. V krátkodobém horizontu se však nic neplánuje.
„Situaci vyhodnocujeme se střednědobým a dlouhodobým výhledem,“ dodal.