O tom, jak se za dva roky dostat na úplný vrchol, by mohl Lukáš Podstata klidně napsat i knihu. Domů si koupil volant, začal závodit v eRacingu, teď už se ale může honosit titulem pro suverénního mistra republiky v Mercedes-Benz Virtual GP. Jak se z armádního IT specialisty stal tak dobrý jezdec? Tak to si nechte vyprávět.
Je mu 27 let, závodí za Entropiq a patří mezi českou elitu. Kromě toho, že Podstata září na tuzemské scéně, už ale stihl během své krátké kariéry vyzvat třeba borce z formule 1, jakými jsou Fernando Alonso nebo Rubens Barichello.
„Jezdil jsem proti Fernandu Alonsovi nebo Rubensi Barichellovi. Jenže oni jsou spíše hobby jezdci, kteří si jezdí ve volných chvílích pro radost, takže se vůbec nechci chlubit, že jsem je porazil. Pro ně je to už opravdu jen zábava,“ mírní vášně Podstata.
Teď ho ale čeká skutečná lahůdka. Síly změří se současným lídrem seriálu Maxem Verstappenem. Tam už to bude jiná liga. „Verstappen a Norris jsou na jiné úrovni, uvidíme, jak se nám proti nim bude dařit. Začali jsme společně s Martinem Sirotkem jezdit 24H Series, ve kterém jezdí za jeden z nejlepších týmů na světě. Proti jezdcům formule 1 bychom se měli postavit na konci února,“ přibližuje.
Cesta na vrchol za 2 roky
Aby se někdo stal šampionem, trvá to často i desítky let. Ne v případě Lukáše Podstaty. Jak je něco takového možné? „Těžko říct. Mně lidé říkali, že ve mně talent vidí, ale asi se nečekalo, že mi to půjde tak dobře. Pracoval jsem se zahraničními jezdci, kteří mi hodně pomohli. Samozřejmě si člověk musí tréninky s nimi zaplatit. Takže bych řekl, že je to kombinace tréninku a talentu,“ říká.
Sám ale prý nic podobného nečekal. Stále pracuje jako IT specialista u armády. „Chodím na čtyřiadvacetihodinové směny, takže jsou dny, kdy se tomu nemůžu věnovat vůbec s tím, že potom mám zase více času. Takže to jde, ale chtěl bych poděkovat i kolegům, kteří mi občas vyhoví, abych mohl jezdit naplno,“ upřesňuje elitní český jezdec.
Co bude teď? Reálný monopost by si určitě vyzkoušet chtěl. „Chtěl bych zjistit, jestli na to mám i v reálu. Je potřeba si ale uvědomit, že v realitě člověka ovládá i strach, protože pokud nabouráte na počítači, tak se nic neděje. Když nabouráte v reálu, tak jde o zdraví a u menších kolizí o peníze. Přemýšlím nad amatérskými závody v Brně nebo v Mostě. Rád bych si zkusil alespoň hodinku na trati a potom bych uviděl, jestli to má cenu,“ plánuje Podstata.
Reálný kokpit doma nemá, tři obrazovky stačí
Pořídit si domů skutečný závodní monopost a trénovat na něm? To stojí hromadu peněz. Podstatovi stačí tři obrazovky a má vystaráno. Podle jeho slov prý tohle bohatě stačí k tomu, aby se člověk vtáhl do děje.
„Zrovna o víkendu jsem přešel na triple screen, což znamená, že vidím okolo celého auta. Teď mám daleko lepší přehled a lépe vidím do zatáček. Vždy říkám, že opravdový simulátor mají jen ty největší společnosti jako Ferrari nebo třeba Mercedes, protože na něj mají finance. Na druhou stranu i tři obrazovky a dobrý formulový volant dokážou člověka vtáhnout do děje,“ myslí si.
Profi hráči Counter-Striku, League of Legends nebo FIFY. To je známá věc. Do popředí se ale dostává si eRacing. „Myslím si, že třeba oproti Counter Striku byl eRacing opomíjený, ale pandemie mu paradoxně hodně pomohla, protože se celá scéna zpopularizovala a přibylo hodně jezdců. S tím začaly růst odměny za vítězství v závodech a tím pádem i platy pro jezdce,“ říká jezdec.
„Zatím je eRacing v plenkách, ale může být mnohem populárnější i vzhledem k tomu, že zaujme i starší generaci. Dnes ti nejlepší jezdci se mohou virtuálním závoděním živit. Já osobně se mohu díky Entropiqu a dalším partnerům závodění věnovat na profesionálnější úrovni,“ je rád Podstata.
V plánu má co největší porci závodů a myslí si, že se může pohybovat na scéně ještě hodně, hodně dlouho. „Myslím si, že se dá jezdit klidně až do čtyřiceti let. V tomhle je eRacing podobný jako reálný motorsport. Pokud to má člověk v hlavě srovnané, tak může vydržet dlouho,“ věří svěřenec Entropiqu.
Tak mu držme palce!