Šéf Mercedesu Toto Wolff označil inovativní systém podvozku Red Bullu za podvod a vyzval k dalšímu vyšetřování ze strany FIA. Tím se připojil k šéfovi McLarenu Zaku Brownovi, který také vyjádřil vážné obavy. Šéf Red Bullu Christian Horner naopak tvrdí, že jde o reakci soupeřů na úspěchy jejich týmu a že FIA se k vyšetřování uchýlila pouze za účelem uklidnění situace.
Mercedes ostře kritizoval kontroverzní systém Red Bullu pro nastavení podvozku a podle Sky News jej označil za „nehoráznost“. Vzhledem k podezřením z porušení pravidel vyzval k důkladnému vyšetření ze strany FIA. Tím se rozdmýchal spor, který zcela narušil přípravy na Velkou cenu Spojených států. Red Bull sice tvrdí, že se s FIA dohodli na úpravách, ale pochybnosti přetrvávají.
Kontroverzní zařízení
Konkurenční týmy vyjádřily obavy ohledně zařízení na přední části vozu Red Bull RB20, které mělo údajně umožňovat rychlou a nenápadnou změnu výšky podvozku prostřednictvím tzv. „bib“. Taková manipulace s vozem v rámci „parc fermé“, kdy jsou vozy pod zvýšeným dohledem, je přísně zakázána.
Red Bull trval na tom, že sporné zařízení nelze zneužít, protože je přístupné pouze při demontáži části vozu. Ředitel FIA pro monoposty, Nikolas Tombazis, potvrdil, že zatím nenalezli žádné důkazy o porušení pravidel ze strany Red Bullu. To se ovšem nelíbí právě šéfovi Mercedesu. „Můj názor je, že z toho, co jsem viděl a co jsem slyšel, je to nehorázné,“ řekl Wolff po nedělním závodě v Austinu.
Po pátečním tréninku se v garáži Red Bullu podle serveru Motosport objevili inspektoři FIA, aby na místě prověřili kontroverzní systém. Wolffa znepokojuje demonstrace, při které se používal neobvyklý nástroj. FIA uvedla, že jde o standardní postup, ale Wolffův skeptický komentář naznačuje, že nevěří, že Red Bull jedná zcela transparentně. „Zajímalo by mě, jak dlouho jim trvalo tohle vyrobit a nacpat to tam. Nevěděl jsem, že ve Formuli 1 používáme taková zařízení.“
Red Bull reaguje
Christian Horner, šéf týmu Red Bull, při obhajobě sporného systému uvedl, že podobné mechanismy jsou ve Formuli 1 běžné již několik let. „Náš systém je umístěn před prostorem pro nohy a přístup k němu je poměrně komplikovaný. Musíte demontovat několik částí vozu, než se k němu dostanete,“ řekl Horner. „Je to součást vozu již několik let a nikdy jsme s ním neměli žádné problémy.“
Wolff se nevzdá
Toto Wolff rozhodně neponechá nic náhodě. Přestože se stále snaží přinutit FIA k důkladnějšímu prošetření, organizace zatím nezjistila jakákoli porušení pravidel. Musíme si tedy počkat, jak se celá situace vyvine.