Pokud často sledujete české sportovní události, pravděpodobně vídáte několik velkých značek pořád dokola. Tito sponzoři mají v našem prostředí výsadní postavení, neboť díky velkým obratům mohou financovat i velké události jako česká, nebo dokonce světová mistrovství. V tomto článku se na sponzory českého sportu podíváme blíže a zaměříme se na 5 největších společností, které tímto způsobem naše atlety podporují.
Mezi největší sponzory českého sportu patří také hazardní stránky, zejména ty poskytující kurzové sázky. Mnohdy ale mívají online kasina s automaty, které mohou sledování zápasu ještě oživit. Patří mezi ně například Tipsport nebo Fortuna, ale najdete více legitimních kasin zde. Na odkazu uvádíme recenze nejlepších online kasin včetně jejich bonusů, zabezpečení a knihovny her. Pokud se tedy budete chtít vydat na nová herní dobrodružství, nezapomeňte si jej přečíst.
Různá průmyslová odvětví
Jak již bylo zmíněno, největšími sponzory jsou sázkové kanceláře, protože na sportu mají cenný zájem. Co se týče absolutních počtů, existují odvětví, v nichž se firmy uchylují ke sponzoringu českého sportu mnohem častěji. Z výzkumu Dominika Pokorného z Karlovy Univerzity vyplývají o četnosti zastoupení jednotlivých odvětví ve sponzorování následující údaje:
Pořadí | Odvětví | Četnost výskytu |
1 | Stavebnictví | 606 |
2 | Potravinářství | 280 |
3 | Elektronika | 259 |
4 | Sportovní zboží | 258 |
5 | Strojírenství | 258 |
… | ||
29 | Gambling | 37 |
Zdroj: Pokorný, D. (2021). Zastoupení průmyslových odvětví mezi sponzory českého profesionálního sportu [Bakalářská práce, Univerzita Karlova]. Databáze bakalářských prací UK. Tabulka byla zkrácena pro potřeby článku.
Čistě z praktického hlediska ale moc stavebních společností sponzorujících sportovní události nejspíše neznáte, zato například Tipsport a Fortunu ano. Autor práce vysvětluje poměrně nízkou četnost výskytu sponzoringu sázkovými kanceláři tím, že své prostředky věnují na větší a nákladnější akce méně často, než aby věnovaly stejné prostředky na méně viditelné akce i několikrát měsíčně. A dává to smysl, protože se jedná o služby celostátní, ale například stavebnictví je spíše regionální záležitostí.
Tradice v českých zemích
Dalším důležitým faktorem, který můžeme mezi největšími sponzory pozorovat, je jejich původ. Všechny firmy z top 5, které si posléze uvedeme, jsou firmy české, ačkoliv dnes již mohou mít zahraniční majitele. Z hlediska byznysového je pro ně sponzoring velmi dobré PR, jelikož podpora našich sportovců je pro spotřebitele důležitá, ale také skvělý marketing.
Samozřejmě ale není pravidlem, že by musely sponzorovat pouze původem české firmy. Dnes už jsou na trhu velcí hráči, kteří k němu dokonce připojili teprve nedávno. Na mysli máme především Betano a další zahraniční online kasina s licencí, která v České republice působí. Na odkaze najdete jejich recenze a všechny výhody, které by vám mohla přinést. Můžeme prozradit, že jedním z benefitů jsou o něco štědřejší bonusy. Zahraniční kasina totiž mívají větší rozpočet, takže si mohou dovolit na marketingu více utrácet. To se pak promítá jak do sponzoringu, tak právě do výše bonusů.
Top 5 největších sportovních sponzorů v ČR
Nyní se pojďme podívat na 5 společností, které pravidelně dodávají českým sportovcům nejhodnotnější sponzorské dary. Musíme ale upozornit, že se jedná pouze o odhady, neboť firmy nemají povinnost zveřejňovat strukturu jejích nákladů. Naše analýza proto vychází z účetních rozvah minulého období a obecné percepce sportovních událostí v České republice.
Fortuna – Hlavní partner první fotbalové ligy
Podle našich odhadů do sportovního sponzoringu investuje nejvíce Fortuna, a to přibližně 500 milionů korun ročně. V první řadě musíme zmínit sponzorství nejvyšší české fotbalové ligy, která dnes nese jméno FORTUNA:LIGA, a stejně tak druhé fotbalové ligy zvané FORTUNA:NÁRODNÍ LIGA. Mimo to sponzoruje i mistrovství v ledním hokeji, basketbalu a v poslední době populární Clash of the Stars.
Víme, že v minulých letech stálo Fortunu sponzorství první fotbalové ligy přibližně 90 milionů Kč, ale její výhradní postavení chtěl Tipsport přeplatit až 120 miliony. S největší pravděpodobností tak Fortuna musela přidat ještě něco navrch, a své náklady navýšit. Vezmeme-li v potaz další sponzorské dary, včetně drahého Clash of the Stars, dostaneme se přibližně k částce půl miliardy korun ročně.
Tipsport – Hlavní partner hokejové extraligy
Hlavním konkurentem Fortuny je samozřejmě protipól Tipsport, největší komunita sázkařů. Ten již dlouhá léta sponzoruje první hokejovou ligu, která nese název Tipsport Extraliga. Dále sponzoruje mistrovství světa v hokeji a nově i americkou NHL, společně s dalšími českými hokejovými kluby. Svou orientaci tak směřuje především na hokej, nicméně nechybí ani u fotbalu a basketbalu. Dle našich odhadů Tipsport ročně utratí přibližně 450 milionů Kč.
Samozřejmě ale musíme vzít v potaz, že sponzorské dary českých firem nejsou jediným zdrojem financování sportovních týmů. Zejména v nadnárodních utkáních týmy získávají prostředky také z výher v šampionátech, které jsou rozdělovány z financí od sponzorů celých zápasů. Ve skutečnosti tak existuje celá řada možností, jak tým financovat. Rozhodně ale nelze říct, že je to jednoduché.
ČEZ – Pomáhej pohybem a další financování
Další českou firmou podporující sport je Český energetický závod, který se orientuje spíše na komunitu a dlouhodobé PR než publicitu na největších sportovních událostech, tedy kromě finanční podpory české fotbalové reprezentace a mistrovství světa v biatlonu. ČEZ velkou část prostředků vkládá do svého programu Pomáhej pohybem, který motivuje lidi cvičit a podle získaných bodů mohou určovat, na jaké charitativní účely firma přispěje.
Za zmínku také stojí, že tato firma od roku 2016 podporuje Český olympijský výbor a mimo jiné se zaměřuje také na vzdělávací programy, podporu kultury a ochranu životního prostředí. Rozhodně se tedy jedná o dalšího významnou společnost, která se snaží přispívat k lepším zítřkům.
Komerční banka – Český hokej a para hokej
Sportovní sponzorské dary Komerční banky směřují výhradně k hokeji. Tato společnost je hlavním partnerem národního hokejového týmu a extraligy, takže si přezdívá banka českého hokeje. Zároveň od roku 2023 významně podporuje také český para hokej a mladé hráče. Dokonce finančně sponzoruje také univerzitní ligu ledního hokeje, takže má tento sport pokrytý opravdu ze všech stran. Na sportovní sponzoring ročně vydává asi 300 milionů Kč.
Škoda Auto – Partner českého hokeje v MS
Poslední společností na našem seznamu je Škoda auto, která nejvýrazněji sponzoruje mistrovství světa v hokeji (od roku 1993) a v cyklistice, konkrétně Tour de France od roku 2004. Kromě toho podporuje řadu mládežnických klubů a organizací, sportovce s handicapem a řadu dalších celostátních sportovních projektů. Dle našich odhadů do sponzoringu vkládá asi 300 milionů korun ročně.
Sportovní sponzoring v zahraničí
Jak je z našeho článku patrné, největšími sponzory českých sportovců jsou sázkové kanceláře a online kasina. To je ovšem docela běžné, například sponzoring hokejových týmu kasiny je celosvětový fenomén. Zejména ve Spojených státech se jedná o poměrně častou záležitost. Až se tedy příště budete dívat na nějaké utkání a uvidíte povědomou značku, vzpomeňte si, jak obrovské částky investovaly do toho, aby mohly ukázat svou podporu našim hráčům!